Volksspelen

Toon enkel de spelen die voorkomen in volgende route:

  • Top
  • Baanbolling

    Twee ploegen treden tegen elkaar aan: de teerling beslist welke ploeg met welke kleur speelt (rood of blauw) en welke ploeg begint. Elke ploeg rolt om beurt 1 bol naar het doel: de ploeg met het kleur die het dichtst het doel heeft genaderd, mag beginnen. De spelers van de startende ploeg bollen na elkaar 1 platte bol naar het doel en dan probeert elke speler van de andere ploeg met zijn bol ook weerom zo dicht mogelijk van het doel te bollen en desnoods de versperring te doorbreken. Slechts 1 kleur kan nu punten scoren volgens het aantal dichtst bij het "plumke" liggende bollen. De gescoorde punten worden met de overeenkomstige kleur van de wijzers op de horloge aangeduid. Het winnende kleur zet het volgend spel op. De ploeg die het eerste de 12 haalt op de horloge, wint 10 punten op het scoreblad. De andere ploeg noteert 0. Het groepsresultaat vul je in onder het overeenkomstig spelnummer bij de rubriek baanbolling.
    Top
  • Top
  • Top
  • Top
  • Bolletje Klimop

    Op een behendige manier probeer je zo vlug mogelijk boven te geraken 
    Top
  • Chancespel

    Geluksspel
    Top
  • Diefje met verlos

    Zoek de juiste sleutel en bevrijd jezelf uit de gevangenis.
    Top
  • Gaaibolling

    Vanop een afstand (verschillend voor man, vrouw en kind) gooit elke speler enkele bollen naar het doel = de gaai. Elke gaai stelt een aantal punten voor.
    Top
  • Galgespel

    Het galgespel is een galg met ketting en ijzeren ring. Met de ijzeren ring probeert de speler in een afgesproken aantal beurten zoveel mogelijk van de 9 kegels met verschillende puntenwaarde om te gooien. Bij een volgende worp kunnen de nog overblijvende kegels omgegooid te worden. De galg verwijst naar de schandpaal aan de gevel van het Wethuys, vroeger de ambtswoning van de graaf van Watou.
    Top
  • Hamertjesspel

    Voor dit behendigheidsspel spelen telkens twee spelers uit groep 1 tegen twee spelers uit groep 2. Elke speler dient drie ingangen te vrijwaren door met een houten hamertje het bolletje uit het doel te houden. Deze houten hamer moet binnen het doel gebruikt worden. Een druk op de knop brengt het bolletje op het speelveld. Indien de bal in het doel rolt, betekent dit 1 punt voor degene die scoort. Zodra één team van twee spelers samen 5 doelpunten heeft gescoord, stopt voor hen de match.
    Top
  • Hoefijzerwerpen

    Van op een afstand van 3m gooit elke speler 6 hoefijzers naar een ronde paal. Elk hoefijzer dat op de blok ligt, levert 10 punten op, elk hoefijzer rond de paal maar liefst 20.
    Top
  • Hommelringen

    In een zelfgemaakte bierbak staan diverse kleine hommelbierflessen gegroepeerd.  De bedoeling is een aantal houten ringen vanop een welbepaalde afstand rond de flessenhalsen te werpen.  In het midden van de bierbak staat een grote hommelbierfles waarmee men uiteraard meer punten kan verzamelen.   Wie erin slaagt een ring rond de kleine bierfles die juist achter de grote hommelbierfles staat te werpen krijgt men van de uitbaatster van de stadsschaal een vol bierflesje cadeau.   
    Top
  • Klompenspel

    Men probeert een knikker in een aantal klompen te gooien.  Wie het hoogst aantal punten behaalt is gewonnen.
    Top
  • Mannetjesspel

    Elke speler gooit zes keer het houten blokje, dat met een touwtje aan de zoldering is vastgemaakt, naar een rij met vier heren- en twee damesfiguren die elk hun eigen puntenwaarde hebben.
    Top
  • Nagelkloppen

    Een oud volksspel, waarbij kracht en strategie belangrijk zijn. Sla als eerste je nagel in de houten blok.
    Top
  • Ping-trou

    Vanop zekere afstand gooit de speler een bolletje naar een krat met verschillende openingen en puntenwaarde.  Het balletje moet wel eerst éénmaal de grond raken vooraleer in een opening te vallen.   
    Top
  • Pudespel

    Iedere speler van elke ploeg gooit vanaf de aangeduide streep op de vloer de metalen schijven naar de kikker ("puut"in de streektaal) met opengesperde bek en totaliseert zijn puntentotaal.
    Top
  • Rekkerspel

    Bij dit spel is het de bedoeling om een aantal rekkers naar een scorebord te gooien. Hoe meer rekkers bij de hoge punten hoe hoger de score! 
    Top
  • Ringwerpen

    Van op een afstand gooit iedere deelnemer ringen naar het bord. Met de ringetjes die blijven hangen, scoor je punten.
    Top
  • Schuiftafel

    Met een soort biljartstok of keu tracht je een aantal schijven zo dicht mogelijk bij de achterste pin te schuiven zonder dat ze in de goot belanden. Je krijgt één punt voor elke schijf die dichter ligt bij de pin, dan de schijven van je tegenstander.
    Top
  • Sjoelbak

    Iedere speler dient de houten schijfjes over een houten blad in gleuven met verschillende puntenwaarden te schuiven. De schijven moeten wel degelijk volledig in de gleuf te zitten. De verschillende puntenwaarden zijn: 10 pt, 20 pt, 30 pt, 40 pt.
    Top
  • Top
  • Tafelkegelspel

    Het tafelkegelspel is eigenlijk een binnenhuisversie van de grote kegelbaan. Elke speler gooit de houten bol via de buitenkant naar binnen en probeert aldus een zo groot mogelijk aantal van de negen houten kegels omver te gooien. Iedereen gooit 2x na elkaar, de omgegooide kegels van de eerste beurt blijven wel liggen. 1 omgegooide kegel = 1 punt.
    Top
  • Tonspel

    Is een eenvoudige variant van het pudespel. Van op een afstand probeer je de metalen schijven door de opening(en) van de bak te gooien. Per schijf die volledig in een gat verdwijnt, krijg je punten.
    Top
  • Toptafel

    Met het touwtje laad je de houten top. Je lanceert de top met een korte, stevige ruk in de tafel waar de kegeltjes staan opgesteld. Als de top stilvalt, bepaalt het aantal omvergegooide kegeltjes jouw puntenaantal.
    Top
  • Uilebolling

    Van op een welbepaalde afstand (2,5m) rolt elke speler de houten bollen naar de diverse poortjes, elk met een eigen puntenwaarde.
    Top
  • Vliegende Vogelpik

    Is eigenlijk een gewone vogelpik maar met een bewegend bord zodat het gooien naar de punten beslist moeilijker wordt.
    Top
Beschikbaarheid routes
Datum:
Kalender
Developed by DigitalMind - Powered by eXopera - Design by IPS Creation - Inloggen